2014. június 26., csütörtök

Szervezeti és Működési Szabályzat


Drávaszabolcs Község Önkormányzatának

5/2007.(VI.20.) számú
önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról
(a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalva)


Drávaszabolcs Község Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 18. § (1) bekezdése alapján a következő rendeletet alkotja:

I. fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Hivatalos megnevezés

1.§. 

(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Drávaszabolcs Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) A képviselőtestület hivatalos megnevezése: Drávaszabolcs Község Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(3) A képviselőtestület  hivatalának hivatalos  megnevezése: Drávacsehi, Drávapalkonya, Drávaszabolcs és Gordisa Községek Körjegyzősége (a továbbiakban: Körjegyzőség).

Jelképek

2.§. 

(1)  Drávaszabolcs Község jelképei a címer és a zászló.
(2)  Drávaszabolcs Község jelképeiről és azok használatának rendjéről külön önkormányzati rendelet szól.

Bélyegző használat

3.§. 

Az Önkormányzat Képviselő-testülete, Polgármester, Körjegyző, valamint a Körjegyzőség bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címerét kell használni. A Magyar Köztársaság címerét ábrázoló bélyegző használatát kifejezetten előíró jogszabály hiányában Drávaszabolcs címerét ábrázoló bélyegző is használható.


I/A fejezet[1]

FELADATOK, HATÁSKÖRÖK

3/A. §. Az önkormányzat a Drávaszabolcs, Drávacsehi, Drávapalkonya, Gordisa Önkormányzatai által alapított Intézményfenntartó Társulás útján a szociális alapszolgáltatások közül az étkeztetést a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 62. §-a és a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000.(I.7.) SzCsM rendelet 20. §-a értelmében egyéb főzőhely keretében biztosítja a Drávaszabolcsi Napköziotthonos Óvoda konyháján keresztül 1 fő szociális segítő alkalmazásával.

II. fejezet

AZ ALAKULÓ ÜLÉS

A Képviselő-testület megalakulása

4.§. 

(1) A Képviselő-testület  alakuló ülését a választást  követő  tizenöt napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti.

5.§. 

(1) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság  Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati  képviselők  választásának eredményéről.
(2) A képviselők esküt tesznek, és aláírják az  esküokmányt, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
(3) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság  elnöke tájékoztatást ad a polgármester választás eredményéről.
(4) A polgármester a Képviselő-testület  előtt esküt tesz  és  aláírja az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.

6.§. 

A polgármester az alakuló ülésen, de legkésőbb hatvan napon belül programot terjeszt a Képviselő-testület elé, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitűzéseket és feladatokat tartalmazza.

A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása

7.§. 

(1) A Képviselő-testület dönt:
a) a polgármester javaslata alapján  titkos  szavazással  az   alpolgármesteri;
b) a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján, legkésőbb soron, következő ülésen, a bizottsági elnöki tisztség betöltéséről.
(2) Ha az alpolgármester vagy a bizottsági elnök, megválasztásánál nincs meg a szükséges többség e tisztség tekintetében a soron, következő ülésen szavazást kell tartani.
(3) A tisztségviselői megbízatás  megszűnése  esetén  az  új tisztségviselő megválasztására a (2) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

A bizottságok tagjainak megválasztása

8.§. 

(1) A Képviselő-testület legkésőbb az alakuló ülését követő ülésén megválasztja a bizottságok képviselő tagjait.
(2) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület a soron következő ülésén dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek, melynek szövegét e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén az (1)-(2) bekezdésbe foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor.

Jegyzőkönyv hitelesítők választása

9.§. 

A Képviselő-testület alakuló ülésén egy jegyzőkönyv hitelesítőt választ tagjai sorából.

III. fejezet

A KÉPVISELŐ

A képviselő jogai és kötelezettségei

10.§.                    

A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.  Az Ötv-ben meghatározottakon túl a képviselő:
a) előzetesen bejelenti a polgármesternek,  ha  a  Képviselő-testület vagy annak  bizottsága  ülésén  való  részvételében  vagy    egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;
b) a Képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban;
c) a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll.
d) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek.

A kizárás szabályai

11.§.                    

A Képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárásra az Ötv-ben meghatározott szabályok irányadók.

IV. fejezet

Az összeférhetetlenségi eljárás

12.§.                    

(1) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül a Képviselő-testület elé terjeszti kivizsgálás végett és erről az érintett képviselőt írásban, tájékozatja. Egyben felkéri, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve kezdeményezze annak megszüntetését.
(2) Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelentette és az összeférhetetlen tisztségről szóló lemondásának másolatát a polgármesternek a (1) bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta, a Képviselő-testület az összeférhetetlenségi eljárást megszünteti.
(3) A továbbiakban a bizottság tagját érintő összeférhetetlenségi eljárásra értelemszerűen a (1)-(2) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni.

V. fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

Az ülések éves munkaterve

13.§.                    

(1) A Képviselő-testület  éves  munkatervének  megfelelően  ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
(2) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
a) a Képviselő-testület tagjától;
b) a Képviselő-testület bizottságától;
c) a helyi kisebbségi önkormányzat képviselőtestületétől;
d) a körjegyzőtől.
(3) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő-testületet, ha azokat a  munkaterv tervezetének összeállításánál nem vették figyelembe.

14.§.                    

(1) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti  a  Képviselő-testület elé.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselőtestületi ülések tervezett  időpontját,  napirendjét;
b) az egyes napirendi pontoknál a közmeghallgatás, a lakossági fórum, valamint jogszabály által előírt kötelező egyeztetés szükségességét;
c) az előterjesztő, közreműködő megnevezését;
d) az egyes napirendi pontot megtárgyaló bizottság megnevezését.
(3) A körjegyző gondoskodik arról, hogy  a  munkaterv  a  község polgárai számára megismerhető legyen.

Az ülés összehívása

15.§.                    

(1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról,  helyéről  és  napirendjéről a Körjegyzőség a lakosságot az ülés előtt tájékoztatja.
(2) A közmeghallgatást  igénylő  napirendi  pontot  tárgyaló ülés időpontját, helyét  legalább  tizenöt  nappal  az  ülés előtt a helyben szokásos módon ( a hirdető táblán)  közzé kell tenni.

16.§.                    

(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.
(2) Az ülést nyolc napon belül össze kell hívni a Képviselő-testület bizottságának, valamint a képviselők egynegyedének indítványára.
(3) A Képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén a Szociális és Népjóléti Bizottság elnöke hívja össze.

17.§.                    

(1) A képviselők és meghívottak a Képviselő-testület ülése előtt  négy  nappal megkapják az ülés írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid  úton  (távbeszélő, távmásoló, távirat, stb.) is összehívható.

18.§.                    

(1) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit.
(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni  a  Képviselő-testület  tagjai mellett:
a) a helyi kisebbségi önkormányzat elnökét;
b) valamint akinek a jelenléte a napirendi  pont  alapos  és körültekintő megtárgyalásához  elengedhetetlenül  szükséges. Erről a polgármester dönt.

Az ülés vezetése

19.§.                    

(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve   felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést a Szociális és Népjóléti Bizottság elnöke vezeti.
(2) A Képviselő-testület ülését vezető személy:
a) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai  szerint hívták össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét;
c) előterjeszti az ülés napirendjét;
d) tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
(3) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet:
a) a Polgármester; alpolgármester
b) a Képviselő-testület tagja;
c) a Képviselő-testület bizottsága;
d) a körjegyző;
e) a helyi kisebbségi önkormányzat testülete;
f) a Képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.
(5) Amennyiben a benyújtott előterjesztés véleményezése bizottság ügykörébe tartozik, az előterjesztés az érintett bizottság véleményével ellátva terjeszthető a Képviselő-testület elé.

A vita

20.§.                    

(1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz.  A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A körjegyző jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a  polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(4) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.

21.§.                    

A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.

Az előterjesztés

22.§.                    

(1) A Képviselő-testületülésére általában írásbeli előterjesztés készül. Indokolt esetben a polgármester döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont.
(2) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.
(3)Az előterjesztés két részből áll:
a) Első rész:
   1.) a tárgy pontos meghatározása;
   2.) a témakör ismételt napirendre kerülése esetén, a korábbi döntés;
   3.) az előkészítés során felmerülő vélemények;
   4) az előterjesztést készítők megnevezése.
b) Második rész:
   1.) határozati javaslat;
   2.) a végrehajtásért felelős személy megnevezése;
   3.) a határidő megjelölése.

Az ülés rendje

23.§.                    

(1) A polgármester gondoskodik  a  tanácskozás  rendjének  a fenntartásáról, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
b) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
d) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe;
e) a c) d) pontban felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával és a körjegyzővel szemben nem alkalmazhatóak.
(2) A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet,  illetve  a  megsértett személyt.
(3) Az érintett személy a vita során bármikor személyes megjegyzést tehet legfeljebb egy perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért támadást.

Zárt ülés

24.§.                    

(1) A zárt ülés anyagát kizárólag a  következő  személyeknek lehet átadni:
a) a Képviselő-testület tagjainak,
b) a körjegyzőnek,
c) a napirendi pontot tárgyaló bizottságok tagjainak,
d) a Közigazgatási Hivatal vezetőjének,
(2) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

Döntéshozatal

25.§.                    

(1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belül újra össze kell hívni.
(3) Minősített többség kell a következő ügyekben:
a) rendeletalkotás;
b) a Képviselő-testület és szervei szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás, fegyelmi eljárás során hozott határozat;
c) önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás;
d) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás;
e) intézmény-alapítás, átalakítás, megszüntetés;
f) 1 millió forintot meghaladó hitelfelvétel;
g) közalapítvány létrehozás, alapítványhoz történő hozzájárulás;
h) az önkormányzat tulajdonában lévő telek és felépítmény feletti rendelkezés;
j) a Képviselő-testület hatáskörének átruházása;
k) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása;
l) zárt ülés elrendelése esetén;
m) keresetet benyújtása esetén a polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén;
n) képviselő döntéshozatalból történő kizárása;
o) településrészi önkormányzat létrehozás;
p) titkos szavazás elrendelése;
r) a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás kezdeményezése esetén annak elrendeléséről;
s) helyi népszavazás elrendelése.
(4) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához  a megválasztott képviselők több mint a felének igen  szavazata szükséges.
(5) A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó választási,  kinevezési, megbízási és kitüntető cím adományozása ügyében, ha a határozati javaslatban több személy szerepel, továbbá több alternatívát tartalmazó javaslat esetén a  Képviselő-testület  többlépcsős szavazással dönt oly módon,  hogy  minden  képviselő mindegyik jelöltre, illetőleg alternatívára szavazhat. Az egyes szavazási fordulókban a legkevesebb szavazatot kapott személyre, illetőleg alternatívára a következő szavazási fordulóban nem lehet szavazni. A végszavazás során a két legtöbb szavazatot kapott személyről, illetőleg alternatívára a Képviselő-testület együttes szavazással dönt.

26.§.                    

A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.

Szavazás

27.§.                    

(1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(2) A Képviselő-testület, az  alpolgármesteri  tisztség  betöltéséről titkos szavazással dönt. A Képviselő-testület zárt ülésén bármely képviselő indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület dönt.

Név szerinti szavazás

28.§.                    

(1) A polgármester, bármely képviselő indítványozhatja   név szerinti szavazás tartását, amelyről  a  Képviselő-testület  egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A név szerinti szavazásnál a körjegyző  betűrendben  felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük  felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom"  kijelentéssel szavaznak.

Az interpelláció

29.§.                    

(1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület bizottságához, polgármesterhez és a körjegyzőhöz.
(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet.
(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen, s távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén az interpelláció elmondására a polgármester új időpontot tűz ki.
(4) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

30.§.                    

(1) Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben tizenöt napon belül írásban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(2) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el.
(3) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.

A kérdés

31.§.                    

(1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.
(2)  A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 29. és 30. § rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.

A közmeghallgatás rendje

32.§.                    

(1) A  Képviselő-testület munkatervében meghatározottak  szerint  tart  közmeghallgatást, melyen az állampolgárok  és  a  helyben  érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és  javaslatot tehetnek.
(2) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Körjegyzőség harminc napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(3) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább 15 nappal előbb a helyben szokásos módon (a község hirdetőtábláján) tájékoztatni kell.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, a  polgármester  a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.
(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.

Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai

33.§.                    

(1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) a Polgármester; alpolgármester
b) a Képviselő-testület tagja;
c) a Képviselő-testület bizottsága;
d) a körjegyző;
e) a helyi kisebbségi önkormányzat testülete;
(2) Rendelet tervezetet a körjegyző törvényességi ellenjegyzésével lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.

34.§.                    

A Képviselő-testület a Szervezeti és Működési Szabályzatáról, a költségvetésről és a zárszámadásról, a településrendezési tervekről szóló rendelet tervezeteket a polgármester, az egyéb rendelet tervezeteket a körjegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.

35.§.                    

(1)A rendelet tervezetet a jogalkotásról szóló törvényben foglal követelmények figyelembevételével, kell előkészíteni.
(2) A rendelet tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(3) A polgármester, a  körjegyző   véleményének   meghallgatása után, egyes rendelet tervezeteket az érdemi vita előtt  közmeghallgatásra bocsáthat.
(4) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

A közzététel

36.§.                    

(1) A rendeletet a Körjegyzőség hirdetőtábláján  történő  kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
(2) A Körjegyzőségen a  rendelet egy példányát el kell helyezni.

VI. fejezet

A JEGYZŐKÖNYV

37.§.                    

(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent Képviselő-testületi tagok és meghívottak  nevét,  a  tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját,  az előterjesztések egy-egy példányát, a jelenléti  ívet,  valamint az elfogadott, a polgármester  és  a  jegyző  sajátkezű aláírásával ellátott rendeletet.
(3) A jegyzőkönyv hitelesítőt a Képviselő-testület minden ülésén megválasztja.

38.§.                    

(1) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel  együtt a Körjegyzőség kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek  évenkénti megfelelő őrzéséről.
(2) A Képviselő-testület nyilvános ülésein készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet.
(3) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület  tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos  megbízottja, a Közigazgatási Hivatal vezetője, továbbá  a körjegyző tekinthet be.
(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a körjegyző gondoskodik.

VII. fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

39.§.                    

(1) A Képviselő-testület a következő  bizottságokat hozza létre:
a) Vagyonnyilatkozatokat Vizsgáló Bizottság
b) Szociális és Népjóléti Bizottság
(2) A Képviselő-testület a határozatában megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére eseti bizottságot alakíthat.
(3) A bizottságok főbb feladatait e rendelet 2.  számú  melléklete tartalmazza.
(4) A Képviselő-testület által a bizottságokra, valamint a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét e  rendelet  3.  számú melléklete tartalmazza.

40.§.                    

(1) A bizottság maga állapítja meg működése  részletes  szabályait. A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára és a zárt ülés tartására a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot  megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.
(3) A bizottság éves munkaterv alapján  működik,  amelyet  a Képviselő-testület éves munkatervének meghatározását követően 30  napon belül készít el.
(4) A bizottság munkáját a Körjegyzőség segíti. A Körjegyzőség feladatai:
a) elkészíti a  Képviselő-testület  munkaterve  alapján  a  bizottság    üléstervét;
b) gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről;
c) elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amelyet eljuttat a körjegyzőnek törvényességi felülvizsgálat céljából;
d) az átruházott hatáskörben hozott határozatokat három napon belül a körjegyzőnek átadja, aki a törvényességi ellenőrzés után megküldi a polgármesternek felfüggesztési jogának gyakorlása végett;

41.§.                    

(1)[2] A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az általa felkért képviselő bizottsági tag gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt kettő nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.
(2) A Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester  biztosítja.

VIII. fejezet

HELYI KISEBBSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

42.§.                    

A helyi kisebbségi önkormányzat képviselőtestülete saját hatáskörben határozza meg szervezeti és működési rendjét.

43.§.                    

(1) Ha a helyi kisebbségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a Képviselő-testület döntése szükséges, a helyi kisebbségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a Képviselő-testület köteles a következő ülésén napirendre tűzni.
(2) A Képviselő-testület a külön jogszabályban szabályozott körben önkormányzati rendeletet csak a helyi kisebbségi önkormányzat egyetértésével alkothat.

44.§.                    

(1) A Képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében határozza meg a helyi kisebbségi önkormányzatnak a működéséhez  biztosított hozzájárulást.
(2) A helyi kisebbségi önkormányzat  feladat-  és  hatásköre ellátásához szükséges, a települési önkormányzat  tulajdonában lévő, vagyont a helyi kisebbségi önkormányzat  használatába kell adni, azonban ez nem akadályozhatja az  önkormányzat feladat- és hatáskörének ellátását.
(3) A helyi kisebbségi önkormányzat saját  hatáskörében,  az önkormányzat rendeletében foglalt keretek  között  határozza meg:
a) az önkormányzat vagyonán belül részére  elkülönített  vagyon használatát;
b) költségvetését, zárszámadását, a Képviselő-testület által rendelkezésére bocsátott források felhasználását.

IX. fejezet

A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A KÖRJEGYZŐ

A polgármester

45.§.                    

(1) A polgármester foglalkoztatási jogiszonyban  tölti be tisztségét.
(2) A polgármester a Képviselő-testület elnöke,  felelős  az  önkormányzat egészének működéséért.
(3) Főbb feladatai:
a) a település fejlődésének elősegítése;
b) a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás;
c) az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása;
d) az önkormányzat gazdálkodása feltételeinek megteremtése;
e) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a  közakarat  érvényesülésének a biztosítása;
f) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése;
g) a lakosság  önszerveződő közösségeinek a  támogatása,  a  szükséges együttműködés kialakítása;
h) kapcsolattartás a pártok helyi vezetőivel;
i) az önkormányzati intézmények működésének az ellenőrzése, segítése;
j) az alpolgármester munkájának irányítása;
k) a Körjegyzőség munkájának irányítása;
l) a jogszabályok szerinti munkáltatói jogkörök gyakorlása,
m) maga, vagy az általa megbízott személy útján  ellátja  a Képviselő-testület tulajdonosi képviseletét az önkormányzat  vállalkozásaiban a külön rendeletben  meghatározottak szerint;
n) a Képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése;
o) a Képviselő-testület tagjai és bizottságai munkájának segítése;
p) a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése;
r) a Képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása.
(4) A polgármester részletes feladat- és hatásköreit a  jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.

Alpolgármester

46.§.                    

(1) A Képviselő-testület saját tagjai közül, a polgármester  javaslatára, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának  segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát, hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg.
(3) A polgármester távollétében, illetve akadályoztatása esetén alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg

A körjegyző

47.§.                    

(1) A Körjegyző:
a) vezeti a körjegyzőséget, a drávaszabolcsi polgármester irányításával elkészíti annak ügyrendjét,  munkaköri  leírásait,  gondoskodik  annak folyamatos karbantartásáról;
b) elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását és minősítését, saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét;
c) tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról;
d) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a testületnek, a bizottságoknak, az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról;
e) a polgármester irányításával előkészíti a  Képviselő-testület,  a  bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
f) a Képviselő-testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyv  vezetéséről és a szavazatok összeszámlálásáról;
g) tájékoztatja  a  Képviselő-testületet  a  körjegyzőség  munkájáról,  az  ügyintézésről;
h) gondoskodik az önkormányzati rendeletek  megismertetéséről és végrehajtásáról;
i) szervezi a jogi felvilágosító munkát;
j) gondoskodik a körjegyzőség dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről;
k) ellenjegyzi a pénzügyi kötelezettségvállalásokat.
(2) A körjegyző részletes  feladat- és hatásköreit  a  jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.

X. fejezet

Körjegyzőség, mint a képviselőtestületek hivatala

48.§.                    

 (1) A képviselőtestület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Drávacsehi, Drávapalkonya, Drávaszabolcs és Gordisa községek képviselőtestületei egységes hivatalt működtetnek.
A hivatal elnevezése: Drávacsehi, Drávapalkonya, Drávaszabolcs és Gordisa Községek Körjegyzősége.
A körjegyzőség székhelye: Drávaszabolcs község.
A körjegyzőség megalakításának időpontja: 1990. év.
(2) A körjegyzőség hivatali létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, feladat-és hatáskörét a körjegyzőséget alapító megállapodás rögzíti.
E megállapodás tartalmazza:
          a.) a körjegyzőség elnevezését, címét, jogállását,
          b.) a körjegyzőség létszámát,
          c.) belső szervezeti felépítését,
          d.) alapvető feladatait, ezen belül
-          az önkormányzatok képviselőtestületeinek működésével kapcsolatos feladatokat,
-          a jogszabályokban rögzített államigazgatási feladatokat,
          e.) a körjegyzőség köztisztviselőinek munkarendjét és az ügyfélfogadás rendjét,
          f.) a helyettesítés, kiadmányozás, utalványozás rendjét,
          g.) a körjegyzőnek a hivatal vezetésével kapcsolatos feladatait,
          h.) a polgármesterek egyetértési jogának gyakorlását, (Ötv. 36. § (4)
          i.) a körjegyzőség fenntartásával kapcsolatos költségek viselésének megosztását.
(3) A körjegyzőség ügyrendjének tervezetét – az érintett polgármesterek véleményének kikérésével – a körjegyző készíti el és terjeszti – jóváhagyásra – a képviselőtestületek együttes ülésére.
(4) A Körjegyzőség létrehozásáról szóló megállapodást és a Körjegyzőség Ügyrendje az SZMSZ függelékét képezi.
(5) A körjegyzőséget létrehozó képviselőtestületek együttes ülése dönt:
       a.) a körjegyző kinevezéséről, közszolgálati jogviszonyának megszüntetéséről, összeférhetetlenség megállapításáról, fegyelmi büntetés kiszabásáról, kártérítési felelősség megállapításáról,
       b.) a körjegyzőség ügyrendjének jóváhagyásáról, módosításáról minősített többségű szavazással,
       c.) a körjegyzőség működéséről szóló beszámoló elfogadásáról,
       d.) a körjegyzőség költségvetéséről, zárszámadásáról.

XI. fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI

Az önkormányzat költségvetése

49.§.                    

(1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg. Ebben dönt, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el.
(2) Az (1) bekezdésben szereplő rendeletet külön törvény rendelkezésének megfelelően kell megalkotni.

50.§.                    

 (1) A költségvetési rendelet tárgyalását megelőzően külön törvényben meghatározott költségvetési koncepciót  kell  előterjeszteni, melynek elemei:
a) a Kormány által  rendelkezésre  bocsátott  költségvetési  irányelv;
b) az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok
körültekintő, és alapos elemzése, helyzetfelmérés;
c) az elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendők a bevételi források, azok
bővítésének lehetőségei, a kiadási szükségletek, azok gazdaságos célszerű megoldásainak
meghatározása;
d) az igények és célkitűzések egyeztetése;
e) a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása;
f) a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
(2) A  költségvetési rendelet tervezetet a (1) bekezdésében meghatározottak szerint kell beterjeszteni.

Az önkormányzat vagyona

51.§.                    

Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos előírásokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

52.§.                    

Az önkormányzat a vagyonáról folyamatosan elszámol.  A következő évet előkészítő közmeghallgatás egyik napirendjeként a polgármester tájékoztatást ad az önkormányzat vagyoni helyzetéről.

Az önkormányzat és intézményei gazdálkodásának ellenőrzése

53.§.                    

Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Ötv-ben meghatározott szabályok irányadók.
Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről társulás útján gondoskodik.

54.§.                    

Az önkormányzat által fenntartott intézmények pénzügyi ellenőrzését a Körjegyzőség látja el.

XII. fejezet

HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS

55.§.                    

A helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben az vehet részt, aki a helyi önkormányzati választásokon választójogosult.

Helyi népszavazás

56.§.                    

(1)       A helyi népszavazás
-      érvényes, ha a választópolgárok több mint fele szavazott,
-      eredményes, ha a szavazóknak több mint fele a megfogalmazott kérdésre azonos választ adott.
(2)       Aláírást gyűjteni csak a jogszabályban meghatározottaknak megfelelő aláírásgyűjtő íven lehet, melynek egy példányát az aláírás-gyűjtés megkezdése előtt a körjegyzőhöz kell benyújtani hitelesítésre.
(3)       A körjegyző az ívet 15 napon belül hitelesíti. Meg kell tagadni a hitelesítést:
-      a kérdés nem tartozik a képviselőtestület hatáskörébe,
-      a kérdésben nem lehet népszavazást tartani,
-      ugyanabban a kérdésben, egy éven belül már tartottak népszavazást,
-      az aláírásgyűjtő ív nem felel meg az előírásoknak
(4)       A helyi népszavazás kitűzésére irányuló állampolgári kezdeményezést, a hitelesítést követő 1 hónapon belül, egyszer lehet benyújtani a polgármesterhez. A pótlólag benyújtott, a kezdeményezést kiegészítő aláírások érvénytelenek.
(5)       A képviselőtestület köteles népszavazást kiírni az alábbi kérdésekben:
-      községegyesítés, vagy annak megszűntetése esetén,
-      új község alakításának esetén
-      társult vagy közös képviselőtestület alakítása, vagy abból való kiválás esetén,
-      olyan ügyben, melyet önkormányzati rendelet meghatároz.
(6)       A képviselőtestület népszavazást rendelhet el:
-      a hatáskörébe tartozó ügyben, vagy
-      önkormányzati rendelet megerősítésére,
(7)       A képviselőtestület nem rendelhet el népszavazást:
-      költségvetéséről szóló döntés,
-      helyi adónemek, illetve –mértékek megállapítása tárgyában,
-      a hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, személyi kérdésekben,
-      feloszlatásának kimondásáról.
(8)       A népszavazás kezdeményezésére jogosult:
-      települési képviselők legalább ¼-e,
-      képviselőtestület bizottsága,
-      helyi társadalmi szervezet vezető testülete,
-      legkevesebb 120 választópolgár.
(9)       A népszavazás eredménye kötelező a képviselőtestületre. Eredménytelenség esetén a népszavazásra bocsátott kérdésben a képviselőtestület dönthet.
(10)   Ugyanabban a kérdésben helyi népszavazást 1 éven belül nem lehet kitűzni, akkor sem, ha a szavazás eredménytelen volt.
(11)   A helyi népszavazás lebonyolítására az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvénynek a választási szervekről, szavazásról szóló rendelkezéseit kell alkalmazni.

Népi kezdeményezés

57.§.                    

(1)       Népi kezdeményezés útján a képviselőtestület elé terjeszthető minden olyan ügy, amelynek eldöntésére illetékes, illetve hatáskörébe tartozik.
(2)       A kezdeményezést legalább 20 választópolgár (neve, címe, aláírása feltüntetésével) a polgármesternél írásban nyújthatja be. A képviselőtestület a népi kezdeményezés tárgyalásáról a legközelebbi ülésén, de legfeljebb 30 napon belül dönt.
(3)       A képviselőtestület köteles megtárgyalni azt a kezdeményezést, amelyet a képviselőtestület által meghatározott számú választópolgár kezdeményez.
(4)       A benyújtott kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
-      a tárgy pontos megjelölését,
-      a kezdeményezők nevét, lakcímét, aláírását,
-      a kezdeményezés okát.
(5)       A népi kezdeményezést vissza kell utasítani, ha olyan ügyre vonatkozik, mely nem tartozik az (1) bekezdésbe foglaltakba.
(6)       A népi kezdeményezés visszautasítható, ha nem tartalmazza a minimumként meghatározott választópolgár meghatározott adatait.

ZÁRÓ RENDELKEZÉS

58.§.                    

(1) E rendelet 2007. év július hó 1. napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 1/2000.(II.9.) számú önkormányzati rendelet,  valamint az azt módosító 11/2002.(XI.04) és  13/2006. (X. 11.) számú önkormányzati rendeletek.


Drávaszabolcs, 2007. június 19.





   Baráth Attiláné                                                                            Dr. Kovács Julianna

  polgármester                                                                                  körjegyző



Kihirdetve: 2007. június 20.




Dr. Kovács Julianna
  körjegyző

1. számú melléklet



A Képviselő-testület tagja és a Képviselő-testület bizottsága
külső tagja esküjének szövege:



"Én ................ esküszöm, hogy hazámhoz, a Magyar Köztársasághoz annak népéhez hű leszek, az  Alkotmányt  és  az alkotmányos jogszabályokat megtartom; az állami és  szolgálati titkot megőrzöm;  megbízatásomhoz  híven  pártatlanul, lelkiismeretesen járok el és a legjobb tudásom szerint minden igyekezetemmel Drávaszabolcs község javát, szolgálom.

(A képviselő meggyőződése szerint)

Isten engem úgy segéljen!"

































2. számú melléklet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAINAK FELADATAI

Vagyonnyilatkozatokat vizsgáló Bizottság

1.             Az ellenőrzés célja a vagyonnyilatkozatba foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
2.             Az eljárás kezdeményezéséről a bizottság elnöke haladéktalanul értesíti az érintett képviselőt, aki a bizottság zárt ülésén a bejelentéssel kapcsolatban nyilatkozatot tehet.
3.             Az eljárásról a bizottság nyilvántartó lapot állít ki, amely tartalmazza:
-      az eljárás kezdeményezőjének nevét, címét
-      az eljárásban érintett képviselő nevét, címét
-      a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét
-      az esetleges hiánypótlási felhívás adatait, eredményét
-      a bizottság ülésének időpontját, az eljárás eredményét
-      a képviselőtestület tájékoztatásának időpontját
-      a bizottság tagjainak aláírását.
4.       A bizottság az ismételt bejelentést elutasítani köteles.
5.       A bizottság ellenőrzési eljárásának eredményéről a következő képviselőtestületi ülésen beszámol.
6.       A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos adatok védelméért, az adatkezelés jogszerűségéért a bizottság a felelős.


Szociális és Népjóléti Bizottság
A Szociális és Népjóléti Bizottság feladata a helyi szociális igazgatásról és a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról szól rendelet alapján a:
1.            lakásfenntartási támogatásra
2.            ápolási díjra
3.            átmeneti segélyre
4.            temetési segélyre
5.            házi segítségnyújtásra
való jogosultság megállapítása















3. számú melléklet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖREI

Polgármester

Szociális rendeletben megfogalmazott hatáskörök:
-      Az aktív korú nem foglalkoztatott személy foglalkoztatásának megszervezése
-      Átmeneti segély megállapítása rendkívüli esetben
-      egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság megállapítása
Közterület-használati engedély megadásával kapcsolatos hatáskör
…….. Ft-ot meg nem haladó értékesítés vagy beszerzés
Beruházási szabályzatban megfogalmazott hatáskörök




[1] A bekezdés szövegét a 08/2010. (VI. 04.) Kt. sz. rendelet határozta meg. Hatályba lépés: 2010. június 04.
[2] A bekezdés szövegét a 08/2009. (IX. 30.) számú rendelet állapította meg. Hatálybalépés kihirdetéskor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése